Dentistry IT Center

 

 

 

واحد فناوری اطلاعات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان یکی از بخش‌های زیربنایی و راهبردی دانشکده، وظیفه پشتیبانی فنی، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه خدمات هوشمند آموزشی، پژوهشی و اداری را بر عهده دارد.

این واحد با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، تجهیزات به‌روز و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید و مراجعان ایفا می‌کند.


محورهای اصلی فعالیت واحد فناوری اطلاعات:

۱. مدیریت سرورها و زیرساخت شبکه
طراحی، نصب، تنظیم و پیکربندی سیستم‌عامل سرورهای فیزیکی و مجازی
راه‌اندازی و نگهداری Domain Controller جهت مدیریت کاربران و سطوح دسترسی
ایجاد و پشتیبانی از سرویس‌های حیاتی شبکه (DNS، DHCP، Active Directory و …)
مدیریت و پشتیبانی File Server برای اشتراک‌گذاری ایمن و منظم منابع بین کاربران
نظارت مداوم بر شبکه LAN و رفع اختلالات احتمالی تجهیزات اکتیو و پسیو

۲. امنیت اطلاعات و استانداردسازی
پیاده‌سازی سیاست‌های امنیتی در سطح شبکه و سرورها
رعایت استانداردهای اتاق سرور (ایمنی برق، خنک‌سازی، تجهیزات حفاظتی)
نصب و به‌روزرسانی مداوم آنتی‌ویروس‌های تحت شبکه
تهیه و نگهداری نسخه‌های پشتیبان و آزمایش صحت آن‌ها
مستندسازی کلیه فعالیت‌ها و فرآیندهای فنی به‌صورت مدون و قابل استناد

۳. مدیریت سامانه‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی
پشتیبانی و مدیریت پورتال اینترنتی دانشکده دندانپزشکی
راه‌اندازی و پشتیبانی از اتوماسیون‌های اداری و مکاتبات سازمانی
مدیریت نرم‌افزارها و سامانه‌های کلیدی شامل:
سامانه مدیریت آموزشی (سما – هم‌آوا)
نرم‌افزار جامع اطلاعات دندانپزشکی (DIS)
نرم‌افزارهای مالی، حقوق و دستمزد، کارگزینی، انبارداری و اموال (شرکت آذرخش)
سامانه یکپارچه مالی نظام تعهدی

۴. پشتیبانی آموزشی و پژوهشی
پشتیبانی از پورتال‌های آموزشی (سما، نوید) و ایجاد بستر آموزش مجازی تعاملی
توسعه سامانه‌های تکالیف، آزمون‌های آنلاین و ارتباط مستقیم دانشجو با استاد
برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های فناوری اطلاعات برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان
ارتقای استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی دندانپزشکی (DIS، PACS و …) در مدیریت بیماران و تصویربرداری

۵. خدمات آنلاین و هوشمند
ایجاد سامانه نوبت‌دهی آنلاین بیماران به منظور مدیریت زمان‌بندی درمان و کاهش ازدحام
طراحی و اجرای سیستم نظرسنجی الکترونیک بیماران برای ارزیابی کیفیت خدمات درمانی
توسعه پایگاه داده آموزشی آنلاین و دسترسی به منابع علمی، کتب و مقالات تخصصی
ایجاد بسترهای همکاری آنلاین برای پروژه‌ها و تحقیقات مشترک

۶. آمار و اطلاعات مدیریتی
جمع‌آوری، ثبت و به‌روزرسانی داده‌ها در سامانه فرابر دانشگاه علوم پزشکی گیلان
ارائه گزارش‌های تحلیلی برای پشتیبانی تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های کلان

۷. پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاربران
عیب‌یابی و رفع مشکلات سخت‌افزاری تجهیزات رایانه‌ای (رایانه‌ها، پرینترها، اسکنرها و …)
نصب، راه‌اندازی و به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها (Windows و سایر سیستم‌های مورد نیاز)
نصب و پیکربندی نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی واحدهای آموزشی، پژوهشی و اداری
ارائه مشاوره و راهنمایی به کاربران جهت رفع مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
ارتقا و بهینه‌سازی تجهیزات رایانه‌ای متناسب با نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشکده

 

 

 

 

آخرین بروز رسانی : 1404/09/10